نمایندگی اشنایدر صنعت
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آموزش عیب یابی کلید محافظ جان+علت پریدن محافظ جان

خلاصه مقاله

با عیب یابی کلید محافظ جان، سلامت وسایل برقی خود را تضمین کنید. تست RCD یا تست سالم بودن فیوز به طرق مختلفی امکان پذیر است. با دانستن مزیت‌های استفاده از کلید محافظ جان یا جریان نشتی و اهمیت استفاده از آن در تاسیسات برق، در این مقاله به نحوه تست کلید محافظ جان می‌پردازیم.

هرآنچه باید درباره عیب‌ یابی کلید محافظ جان بدانید!

یکی از اساسی‌ترین عوامل در بروز خسارات مختلف مانند برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی و غیره در اماکن مختلف رعایت نکردن مسائل ایمنی و عدم توجه به استانداردهایی است که برای برق‌کشی این اماکن وجود دارد.

به منظور حفاظت از افراد در مقابل خطر برق‌گرفتگی و جلوگیری از خطرات جریان نشت الکتریسیته از انواع کلیدهای اتوماتیک در برابر خطر برق‌گرفتگی استفاده می‌شود که یکی از انواع آن‌ها عبارت است از؛ کلید محافظ جان.

برای خرید کلید محافظ جان اشنایدر چند مسئله برای شما مطرح است که مهم‌ترین آن‌ها سلامت و عیب‌ یابی کلید محافظ جان و همچنین نصب آن است. شما می‌توانید با یک عیب‌ یابی از کلید محافظ جانی که خریداری می‌کنید، سلامت کالای خودتان را تضمین کنید. شاید از خودتان بپرسید این عیب‌ یابی کلید محافظ جان چگونه انجام می‌شود؟

تا پایان این مطلب با اشنایدر همراه باشید تا در را بطه با نحوه عیب‌یابی کلید محافظ جان و نصب آن، هر‌آنچه لازم است را برای شما بازگو کنیم.

طی سال‌های گذشته بررسی‌ای در رابطه با حوادث اتفاق افتاده، صورت گرفت. در این برسی آمارها نشان می‌داد ترتیب حوادث بدین‌صورت است: حوادث ناشی از سقوط، حوادث داربست‌ها، مسمومیت‌ها، حوادث الکتریکی و آتش‌سوزی‌ها؛ اما در بررسی درصد حوادث منجر به مرگ، یک اتفاق دیگری رخ داد! آمارها عکس توالی فوق را نشان می‌داد؛ یعنی درصد تلفات منجر به مرگ حوادث برقی، علیرغم کمتر بودن تعداد آن‌ها، بسیار بیشتر بوده است. این بدان معناست که برای حوادث برقی، باید چاره‌ای اساسی اندیشید. ازجمله این موارد کاهش ولتاژ توزیع شهری مثلاً ۱۱۰ ولت‌ و این اواخر استفاده از کلیدهای به اصطلاح حفاظت جان می‌باشد.

کلید محافظ جان یکی از انواع کلیدهای حفاظتی برقی می‌باشد که برای حفاظت از جان انسان و تجهیزات، در یک سیستم برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلید محافظ جان که گاهی اوقات RCCB نیز نامیده می‌شود، یک نوع کلید است که جریان سیم‌های رفت و برگشت را باهم مقایسه می‌کند و در صورتی که این دو جریان با یکدیگر اختلاف داشته باشند مدار را قطع می‌کند. در حقیقت به نوعی طراحی شده که با تشخیص عدم تعادل در مدار کار خود را انجام می‌دهد، به طور خودکار تمام برق را قبل از آسیب یا برق‌گرفتگی قطع می‌کند. کلید محافظ جان، با این ویژگی خود، از خطر آتش‌سوزی در ساختمان جلوگیری می‌کند.

کلید محافظ جان نام‌های دیگری هم دارد؛ به کلید محافظ جان، کلید جریان تفاضلی، کلید جریان باقیمانده و کلید جریان دیفرانسیلی نیز می‌گویند.

  • یافتن عیب و نقص‌های موجود در مدار
  • افزایش فوق العاده سرعت بازرسی مشکلات در مدار
  • کمک به تشخیص و پیدا نمودن خطاهای مربوط به سیم کشی ساختمان
  • تست و امتحان کردن عملکرد اتصالات ساختمان بدون نیاز به باز کردن آن‌ها

امروزه کاربرد تست کلید محافظ جان از اهمیت زیادی برخوردار است و از آن برای عیب یابی مربوط به اتصالات و سیستم سیم کشی ساختمان‌ها، مشکلات ناشی از وسایل برقی و رفع آنها استفاده می‌شود.

نحوه عیب‌ یابی کلید محافظ جان چگونه می‌شود؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم این قطعه که به محافظ جان معروف هست در حقیقت کلید نشتی جریان است و چنانچه در برق مصرفی ما جریانی نشتی ایجاد شودم و مثلاً به بدن انسان منتقل شود اگر این نشتی به ۳۰ میلی آمپر برسد مدار را قطع می‌کند و در کمتر از ۳۰ میلی آمپر عکس العملی از خود نشان نمی‌دهد.

با عیب یابی کلید محافظ جان، سلامت وسایل برقی خود را تضمین کنید. تست RCD یا تست سالم بودن فیوز به طرق مختلفی امکان پذیر است. با دانستن مزیت‌های استفاده از کلید محافظ جان یا جریان نشتی و اهمیت استفاده از آن در تاسیسات برق، در این مقاله به نحوه تست کلید محافظ جان می‌پردازیم.

مطالعه مقاله آیا محافظ جان بدون ارت کار می کند؟

1.  با استفاده از دستگاه VT35

استفاده از دستگاه VT35 که یکی از رایج‌ترین روش‌های عیب یابی فیوز محافظ جان به شمار می‌رود.

روش تست سالم بودن فیوز با استفاده از VT35 که این دستگاه بصورت ساده و کاربردی جھت استفاده مھندسان ناظر و مجریان برق به منظور بررسی یا رفع اشکالات مدارھای برق ساختمان طراحی شده است و می‌تواند با بيشترین دقت موجب صرفه جویی در زمان خواهد شد. تست فیوز محافظ جان یا به طور خلاصه تست rcd لازم است انجام شود تا از صحت اتصالات و عملکرد کلید جریان نشتی اطمینان حاصل گردد.

کاربرد دستگاه تستر کلید نشتی جریان (مشخصات فنی):

  • تست پلاریته
  • تست کلیه اتصالات بدون بازکردن مکانیزم تجهیزات
  • تشخیص خطاهای سیم کشی
  • عیب یابی سریع مدار
  • قابلیت تزریق جریان از ۱۰ تا ۳۵ میلی آمپر
  • افزایش سرعت عمل در تست و بازرسی
  • بررسی سیستم ارتینگ منازل و جلوگیری از برق گرفتگی بدلیل خرابی کلیدهای نشتی جریان و یا قطع بودن سیم ارت در پریزها
  • مناسب برای مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی، ناظران تجهیزاتی و مجریان برقی
  • دارای کلاس عایقی CAT II مطابق با استاندارد در سطح ولتاژی ۲۵۰ ولت تجهیزات داخلی و ۶۰۰ ولت بدنه
  • عدم نیاز به باز کردن مکانیزم پریز
  • دارای تأییدیه اتحادیه اروپا CE Certificate

کارکرد دستگاه عیب‌یابی کلید محافظ جان:

دوشاخه را وارد پریز کنید.

فاز و نول را می‌توانید در نشانگر سمت راست (LINE ACTIVE) مشاهده کنید‌.

دیگر وضعیت‌ها را در قسمت پایین با نشانه‌های زیر مشاهده می‌کنید.

وضعيت روشن: Θ

وضعيت خاموش Ο: LED

سپس دکمه تست را فشار دهید.

در صورت خاموش بودن یک دو یا هر سه شاخص (o) بررسی وضعیت خطای موجود با استفاده از جدول زیر انجام می‌گیرد:

جدول شاخص تستر کلید محافظ:

جدول تست مخافظ جان

2. با استفاده از یک چراغ ساده

شاید با خودتا بگویید که دستگاه VT35 گران قیمت است و برای یکبار تست کلید محافظ جان ارزش خریداری ندارد! نگران نباشید، ما به شما روش خانگی و کم هزینه‌ای را هم آموزش می‌دهیم که بدون نیاز به صرف هزینه زیاد و متخصص قابل اجرا است.

برای این روش، وسایل مورد نیاز؛ دو عدد چراغ سیگنال و یک عدد کلید محافظ جان می‌باشد.

روش انجام: اگر دو عدد چراغ سیگنال رو به صورت موازی به هم ببندید، (فاز خروجی و نول ورودی) کلید محافظ جان این اتصال رو به عنوان نشتی جریان درنظر می‌گیرد و در صورت سالم بودن کلید، مدار قطع می‌شود.

مطالعه مقاله نکات طلایی تست کلید محافظ جان اشنایدر

  • در نظر داشته باشید که در سیستم‌های تکفاز، معمولاً از دو سیم نول و فاز و حتی در سیستم‌های سه فاز نیز از چهار سیم سه فاز و نول استفاده می‌کنند. حال این سیم‌ها باید به ورودی و خروجی کلیدها وصل شوند.
  • اگر موقعیت نصب تغییر کند، شما می‌توانید سیم‌های ورودی و خروجی را حتی از بالا و یا پائین به کلید وصل نمایید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که این تغییر محل نسبت سیم‌ها هیچگونه تاثیری در عملکرد آن ندارد.
  • به درجه حفاظت کلید‌ توجه داشته باشید. چرا که این کلیدها جهت جلوگیری از ورود جسم خارجی برابر با IP۴۰ مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • از دیگر نکاتی که جهت نصب کلید محافظ جان بایستی به آن توجه زیادی شود، تخصص افرادی است که در این زمینه فعالیت دارند. توجه داشته باشید که تمامی فرآیند نصب و رفع نقص این کلید بایستی حتماً توسط اشخاص متخصص صورت بگیرد.
  • ترمینال‌ ورودی و خروجی را نیز در نظر بگیرید. چرا که ترمینال کلید‌ها با در نظر گرفتن آمپر کلید جهت بالاترین قطر کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • چنانچه از کلید محافظ جان استفاده می‌کنید، حتی این امکان برای شما فراهم است که کنتاکت کمکی را نیز با کار ببرید.

مطالعه مقاله کامل نصب کلید محافظ جان اشنایدر

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
دیدگاه خود را بنویسید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط