نمایندگی اشنایدر صنعت
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آموزش کامل نصب کلید محافظ جان اشنایدر

آموزش کامل نصب کلید محافظ جان اشنایدر

نقشه نصب کلید محافظ جان

با چگونگی نصب کلید محافظ جان آشنایی دارید؟

کلید محافظ جان، یکی از انواع تجهیزات مهم و کاربردی است که جهت برقراری ایمنی از آن استفاده می‌کنند. این کلید به‌عنوان یک نوع کلید الزامی میزان جریان سیم‌های رفت‌وبرگشت را محاسبه و مقایسه می‌کند.

در این مقاله از سری مقالات فروشگاه اشنایدر صنعت ، نمایندگی اشنایدر قصد آن را داریم تا شما را برای نصب صحیح کلید محافظ جان راهنمایی کنیم. اما پیش از آن توضیح مختصری درباره کلید محافظ جان خدمتتان ارائه می‌دهیم. زیرا برای کسب اطلاعاتی مفید درباره نقشه نصب کلید محافظ جان، بهتر است با چگونگی عملکرد آن نیز آشنا شوید. چرا که آشنایی با این نوع عملکرد به شما کمک می‌کند تا بهترین عملکرد را از این دستگاه داشته باشید.

یکی از عوامل اصلی در بروز خسارت مالی، صدمات و تلفات جانی به ویژه در منازل مسکونی، مراکز اداری، تجاری و مجتمع‌های صنعتی عدم رعایت مسائل ایمنی در استفاده از انرژی برق است. به منظور حفاظت از جان افراد در مقابل خطر برق‌گرفتگی و جلوگیری از خطرات جریان نشتی، از کلیدهای حفاظت از خطر برق‌گرفتگی یا محافظ جان استفاده می‌شود. استفاده از محافظ جان بر اساس قوانین نظام مهندسی در ساختمان‌ها اجباری است و به عنوان حفاظت اضافی در سیستم برق به شمار می‌رود. چون کلید محافظ جان فقط جریان نشتی را تشخیص می‌دهد و قادر به تشخیص جریان اضافه‌بار و اتصال کوتاه نیست.

نام دیگر کلید محافظ جان کلید نشتی جریان است. اساس کار یک کلید محافظ جان به این صورت است که جریان خروجی از سیم فاز را با جریان ورودی از سیم نول مقایسه می‌کند و اگر این دو مقدار باهم برابر نباشند محافظ جان متوجه می‌شود که جریان برق در قسمتی از مسیر نشتی پیدا کرده است، و اگر این جریان نشتی بیشتر از حساسیت محافظ جان (معمولاً ۳۰ میلی‌آمپر) باشد، کلید عمل می‌کند و مدار را قطع می‌کند.

البته حساسیت تمام محافظ جان‌ها ۳۰ میلی‌آمپر نیست و محافظ جان‌هایی در بازار هست که روی ۱۰ و ۲۰ و ۱۰۰ و ۳۰۰ و…. میلی‌آمپر هم عمل می‌کنند، ولی مقررات برق ساختمان، محافظ جان‌ ۳۰ میلی‌آمپر را پیشنهاد می‌کند.

محافظ جان اشنایدر به دو دستۀ کلی زیر تقسیم می‌شود:

  1. محافظت انسان در برابر تماس مستقیم با قطعات الکتریکی (حساسیت ۳۰ میلی‌آمپر)
  2. محافظت قطعات الکتریکی در برابر خطر آتش‌سوزی (حساسیت ۳۰۰ میلی‌آمپر)

عیب‌یابی کلید محافظ جان اشنایدر

با استفاده از کلید تست می‌توان سالم بودن محافظ جان اشنایدر را بررسی کرد. اگر محافظ جان در مدار حامل جریان قرار بگیرد وقتی کلید تست زده می‌شود باید مدار قطع شود. این عملکرد نشان می‌دهد که کلید سالم است.

دو روش دیگر برای عیب‌یابی محافظ جان وجود دارد:

  1. در روش اول از دکمۀ تست روی کلید استفاده می‌شود. یعنی وقتی کلید برق‌دار باشد با فشردن دکمۀ تست باید کلید قطع شود.
  2. در روش دوم یک لامپ صد وات را با فاز خارج شده از کلید و نول وارد شده به کلید روشن می‌کنیم. در این حالت باید کلید محافظ جان اشنایدر قطع شود در غیر این صورت کلید سالم نیست.

 از مزایای دیگر استفاده از کلیدهای محافظ جان اشنایدر جلوگیری از بروز آتش‌سوزی در اثر وجود جریان نشتی است. با توجه به اینکه جریان ۰٫۵ آمپری می‌تواند باعث بروز آتش‌سوزی شود، کلید حفاظت از خطر برق‌گرفتگی با تشخیص جریان نشتی و قطع جریان ورودی، مانع از بروز آتش‌سوزی می‌شود و منبع تغذیه را در چند دهم یا صدم ثانیه قطع می‌کند.

 هم‌چنین از آن جا که در صورت وجود جریان نشتی در بدنۀ وسایل برقی و یا سیستم سیم‌کشی ساختمان، این جریان به مرور زمان زیاد می‌شود و احتمال سوختن وسایل برقی و سیستم سیم‌کشی ساختمان را به وجود می‌آورد، لذا استفاده از کلید محافظ جان اشنایدر از خطر برق‌گرفتگی، با توجه به کاهش میزان هدر رفتن انرژی الکتریکی و برق مصرفی، صرفه‌جویی اقتصادی و حفظ ثروت‌های ملی را نیز به همراه خواهد داشت.

نقشه نصب کلید محافظ جان اشنایدر

یکی از بهترین مارک‌های کلید محافظ جان، برند اشنایدر است که در تابلو برق ساختمان‌ها استفاده می‌شود. محافظ جان اشنایدر در ایران در رنج جریان ۱۶ تا ۱۲۵ آمپر و با حساسیت ۳۰ و ۳۰۰ میلی‌آمپر کاربرد دارد. باهم نگاهی به راهنمای نصب با توجه به ویژگی‌های کلید محافظ جان اشنایدر می‌اندازیم:

راهنمای نصب کلید محافط جان
  1. دمای کاری کلید محافظ جان اشنایدر جهت قطع جریان نشتی متناوب از -۳۵ تا ۷۰+ درجه سلسیوس و یا قدرت اتصال کوتاه ۶ تا ۱۰ کیلو آمپر می‌باشد.
  2. جهت حفاظت محافظ جان و مدار در مقابل اتصال کوتاه و اضافه‌بار بایستی فیوز پشتیبان (Back-Up Fuse) در RCCB‌ها با توجه به جریان نامی کلید و مشخصات ارائه شده در کاتالوگ نصب گردد.
  3. کلید محافظ جان با جریان نامی از ۶ تا ۱۰۰ آمپر تولید می‌شوند.
  4. کلید محافظ جان جهت استفاده مشترکین تک فاز (خانگی) به صورت دو پل (فاز + نول) و مشترکین سه فاز (صنعتی) به صورت چهار پل، که می‌تواند همراه با نول و یا بدون نول (در سیستم‌های ۳ سیمه) بکار رود.
  5. در کلید محافظ جان مدت‌زمان قطع بین ۱۵ تا ۲۰۰ میلی‌ثانیه و مقداری ثابت است.
  6. درجه حفاظت یا IP کلید برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی برابر با IP40 است.
  7. کلیه عملیات نصب و رفع نقص باید توسط فرد متخصص انجام شود.
  8. ترمینال‌های ورودی و خروجی کلید با توجه به آمپر کلید برای بالاترین قطر کابل یا سیم در نظر گرفته شده است و از این نظر مشکلی وجود ندارد.
  9. همراه با کنتاکت کمکی کلید محافظ جان اشنایدر می‌توان خطا را تشخیص داد.

نکات کاربردی نهایی در نصب کلید محافظ جان اشنایدر

  1. یکی از نکات کاربردی در نصب محافظ جان اشنایدر این است که استفاده از محافظ جان برای یک سیستم به طور کامل برای حفاظت در برابر برق‌گرفتگی نیست، بلکه یک سیستم حفاظت ثانویه و تکمیلی است که در هر صورت، وجود آن از نبود آن بسیار مفیدتر است.
  2. جریان‌های نشتی در سمت مدار کلید (خروجی کلید)، توسط کلید شناسایی و قطع می‌شود و نشتی‌های قبل از کلید پوشش حفاظتی ندارد. به عبارت دیگر اگر کلید RCD را در تابلوی کنتور نصب کنیم این کلید حفاظت سیم‌ها را از تابلو تا آخرین انشعاب انجام می‌دهد اما اگر کلید در تابلوی مینیاتوری ساختمان نصب شود از سیم‌های تابلوی اصلی حفاظت نخواهد شد. محل نصب کلید محافظ جان در تابلوهای برق بعد از کلید اصلی است. برحسب شرایط نصب کلید در تابلو، فاز و نول از یک طرف وارد کلید می‌شود و خروجی آن‌ها به تابلو تقسیم‌های موردنیاز متصل می‌شود.

3. انواع محافظ جان، کلید یا وسایل حفاظتی جریان باقی‌مانده تنها در سیستم‌های TN-S قابل‌استفاده است. بنابراین به هیچ عنوان در مدار پس از RCD، نباید سیم نول یا زمین در ارتباط باشد چون عملکرد بی‌دلیل کلید را در پی خواهد داشت. در اصل، سیستم توزیع نیرو در تأسیسات بعد از کلید نمی‌تواند TN-C باشد. بنابراین استفاده از این وسایل در سیم‌کشی‌های سنتی بدون هادی حفاظتی PE ممنوع است.

کلید محافظ جان اشنایدر

4.  در صورت نصب چند RCD تابلویی در کنار هم، باید شینه نول مدار هرکدام جدا باشد تا وجود جریان گردشی در نول، عملکرد اشتباه را در پی نداشته باشد.

5.  اگر کلید یا وسیله حفاظتی جریان نشتی با کلید مینیاتوری به صورت اشتراکی یک واحد تشکیل داده باشد باید آخرین وسیله حفاظتی نصب‌شده در طرف مصرف مدار باشد. به عبارت دیگر استفاده از آن به عنوان جایگزینی برای کلید مینیاتوری امکان‌پذیر نیست در برخی موارد مانند تماس هم‌زمان با دو هادی فاز و هادی خنثی، این کلیدها ممکن است کارایی نداشته باشد.

6  زمانی که از کلیدهای جریان نشتی به عنوان حفاظت در برابر تماس غیرمستقیم استفاده می‌شود لازم است در مدت‌زمان کمتر از ۲۰۰ میلی‌ثانیه قطع کند. اما در تماس‌های مستقیم این زمان به ۴۰ میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد.

تیم تولید محتوا اشنایدر صنعت

تیم تولید محتوا اشنایدر صنعت مطالب زیر را پیشنهاد می‌کند

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: