نمایندگی اشنایدر صنعت
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

تنظیمات کلید اتوماتیک اشنایدر

خلاصه مقاله

نحوه تنظیم کلید اتوماتیک اشنایدر مسئله‌ی قطع و وصل ایمن جریان برق از برقراری آن به‌مراتب مهم‌تر و قابل‌توجه‌تر است. به این جهت شرکت‌های مختلف همواره راهکارهای به‌روزی را ارائه می‌دهند و تولیدات مختلفی برای قطع و وصل جریان برق روانه بازار می‌گردد. یکی از این تجهیزات برای قطع و وصل ایمن جریان برق، کلید […]

نحوه تنظیم کلید اتوماتیک اشنایدر

مسئله‌ی قطع و وصل ایمن جریان برق از برقراری آن به‌مراتب مهم‌تر و قابل‌توجه‌تر است. به این جهت شرکت‌های مختلف همواره راهکارهای به‌روزی را ارائه می‌دهند و تولیدات مختلفی برای قطع و وصل جریان برق روانه بازار می‌گردد. یکی از این تجهیزات برای قطع و وصل ایمن جریان برق، کلید اتوماتیک است. در این مقاله از سری مقالات فروشگاه اشنایدر صنعت با ما همراه باشید تا دربار‌ه‌ی نحوه تنظیم کلید اتوماتیک اشنایدر، که از معتبرترین شرکت‌ها در تولید تجهیزات کلید اتوماتیک است، بیشتر آشنا شویم.

 

کلید اتوماتیک یا کمپکت با نام اختصاری MCCB، یک قطعه قابل قطع زیر بار است که برای حفاظت اتصال کوتاه و اضافه‌بار در موتورها و سیستم روشنایی، صنعتی و سایر مصرف‌کننده‌های استفاده می‌شوند، به‌عبارت‌دیگر این کلیدها برای حفاظت از مدار الکتریکی از آسیب‌های ناشی از جریان بیش‌ازحد، به‌طورمعمول ناشی از اضافه‌بار یا اتصال کوتاه استفاده می‌شود. چون کلید اتوماتیک کمپکت قابل قطع زیر بار است، پس می‌تواند مدار را در حالتی که برق شبکه وصل است، قطع کند. این خاصیت در مدارات فشار متوسط و قوی به‌عنوان یک مزیت به شمار می‌رود، چون بسیاری از کلیدها جداساز هستند و نمی‌توانند مدار را تحت بار قطع کنند.

تفاوت بین کلیدهای اتوماتیک و غیر اتوماتیک در این است که در کلیدهای اتوماتیک رله‌های الکترونیکی مختلف جهت تشخیص جریان اضافه‌بار و اتصال کوتاه و سایر پارامترها وجود دارد، درحالی‌که کلیدهای غیر اتوماتیک صرفاً جهت قطع و وصل مدار هستند و رله الکترونیک ندارند.

عملکرد اصلی کلید اتوماتیک این است که به قطع جریان پس از تشخیص خطا کمک می‌کند. برخلاف فیوز که یک‌بار عمل می‌کند و پس‌ازآن باید جایگزین شود، کلید اتوماتیک می‌تواند یک بازوی تعویض‌کننده (یا به‌صورت دستی یا به‌طور خودکار) برای تنظیم مجدد عملکرد طبیعی بازنشانی کند.

کمپانی اشنایدر

کمپانی اشنایدر در سال ۱۸۳۶ میلادی درزمینه‌ی طراحی و تولید تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی، مهندسی برق، تجهیزات تولید، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی فعالیت خود را آغاز کرد. برند اشنایدر در فهرست ۵۰۰ شرکت بزرگ جهان جای دارد و در راستای پیشبرد اهداف خود در بازارهای جهانی‌ گام برمی‌دارد. این شرکت همچنین با تولید محصولات متنوع همانند انواع تجهیزات شبکه و داده، تجهیزات برقی و قطعات الکتریکی پرقدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مطالعه مقاله راهنمای نصب کلید اتوماتیک اشنایدر

کلید اتوماتیک اشنایدر

کلید اتوماتیک اشنایدر از انواع کلیدهای الکترومکانیکی فشار ضعیف است که وظیفۀ آن قطع یا وصل مدار الکتریکی است. کلید اتوماتیک اشنایدر توان قطع و وصل جریان نامی و همچنین قطع و وصل جریان اتصال کوتاه و اضافه‌بار را دارد.

 این وسیله در برابر بارهای اضافی از پیش تعیین‌شده بدون آسیب رسیدن به کلید، مدار را قطع می‌کند. بنابراین کلید اتوماتیک وسیله‌ای است ترکیبی که از یک کلید قطع و یک وسیله حفاظت جریان اضافی تشکیل‌شده است و عملکرد آن مشابه ترکیب کلید معمولی همراه با فیوز است. همچنین کلیدهای اتوماتیک اشنایدر توانایی حفاظت اتصال به زمین، حفاظت موتوری و حفاظت ژنراتوری را به‌وسیلۀ رله‌های میکرولوجیک تعبیه شده داخل کلید دارد.

کلید اتوماتیک اشنایدر

کلید اتوماتیک دارای جریان نامی است و برای عبور ۱۰۰% جریان نامی خود به‌طور مداوم بدون قطع شدن کار می‌کند. تمامی کلیدهای اتوماتیک اشنایدر دارای منحنی مشخصه‌ای هستند که نشان می‌دهد محدوده کاری کلید در جریان‌های مختلف و در اضافه‌بارها و اتصال‌های کوتاه به چه صورت است و در چه شرایطی می‌تواند جریان را تحمل و یا قطع کند.

ساختار کلید اتوماتیک اشنایدر

 ساختمان داخلی کلید اتوماتیک اشنایدر از سه کنتاکت اصلی (قدرت)، کنتاکت‌ کمکی (فرعی) و کنتاکت‌های جرقه گیر تشکیل‌شده است. جنس بدنه ممکن است در بعضی مدل‌ها متفاوت از هم باشد، اما در حالت کلی بیشتر مدل‌ها از جنس پلاستیک مستحکم بوده و از طریق قالب‌های تزریقی تولید می‌شود.

ازجمله خصوصیات کلید اتوماتیک اشنایدر کوچک بودن ابعاد و پشتیبانی از حفاظت‌های لازم مدار در یک کلید است و یکی از مهم‌ترین معایب آن عدم دسترسی آسان برای سرویس و تعمیر کلید است.

پارامتر های کلید اتوماتیک اشنایدر

برای آشنایی با پارامتر های کلید اتوماتیک اشنایدر می توانید بر روی ایکون کلیک کنید.

قابلیت‌های کلید اتوماتیک اشنایدر

  • حفاظت‌های موتوری
  • حفاظت از تجهیزات فشار ضعیف در بخش مسکونی، اداری، تجاری و ساختمان‌های صنعتی
  • دارای قابلیت اندازه‌گیری، پردازش و نمایش اطلاعات روی صفحه نمایشگر کلید یا روی درب تابلو
  • مدیریت تأسیسات الکتریکی با ارتباط به نرم‌افزارهای مانیتورینگ در شبکۀ مدباس

تنظیمات کلید اتوماتیک اشنایدر

برای آشنایی با نحوه تنظیم کلید اتوماتیک اشنایدر چند پارمتر وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. جریان دائمی
  2. تأخیر طولانی
  3. تنظیم رله مغناطیسی یا حفاظت در برابر اتصال کوتاه
  4. تأخیر کوتاه‌مدت
  1. تنظیم رله مغناطیسی با عملکرد سریع یا آنی
  2. تنظیم رله خطای اتصال به زمین
  3. تنظیم زمان تأخیر در قطع خطای زمین

· جریان دائمی

منظور از جریان دائمی، جریانی است که اگر به‌طور مستمر و دائمی از کلید عبور کند، باعث قطع کلید نشده و همچنین آسیبی به مدار وارد نمی‌شود. کلید می‌تواند این جریان را به مدت طولانی بدون تریپ از خود عبور دهد. Ir یا جریان دائمي درصدی از جریان نامی (In) کلید خواهد بود. این تغییر ماکزیمم می‌تواند برابر جریان نامی کلید باشد.

· تأخیر طولانی

تأخیر بلندمدت اجازه عبور جریان هجومی یا راه‌اندازی برخی از تجهیزات مانند الکتروموتور یا ترانسفورماتورها را بدون صدور فرمان قطع به کلید می‌دهد. در این هنگام کلید نباید این جریان را به‌عنوان جریان خطا در نظر گرفته و تریپ نماید بلکه این جریان پاسخ طبیعی بار لحاظ می‌شود و در این مدت کلید باید جریان را از خود عبور دهد ولی زمان یک‌زمان مشخص است و طولانی شدن عبور این جریان به‌منزله وجود اشکال و خطا خواهد بود. این زمان می‌تواند بین 2.2 تا 27 ثانیه بسته به شرایط بار مشخص گردد.

تنظیمات کلید اتوماتیک اشنایدر

· تنظیم رله مغناطیسی یا حفاظت در برابر اتصال کوتاه

قطع کوتاه‌مدت برابر برای ایجاد تمایز در سیستم حفاظتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. قطع کوتاه‌مدت کلید یک مقدار مشخص جریان را برای یک بازه‌ي زمانی کوتاه از خود عبور می‌دهد. این مدت‌زمان به تجهیزات حفاظتی پایین دست اجازه می‌دهد تا بخشی از مدار را که اتصال کوتاه شده بدون اینکه کلید بالادست عمل کند از مدار جدا نمایند. که مقدار آن بین 1.5 تا 10 برابر جریان تنظیمی برای Ir است.

· تأخیر کوتاه‌مدت

این زمان به قطع کوتاه‌مدت مربوط است و بر روی کنترل زمان قطع کوتاه‌مدت تأثیر دارد. برای آن دو حالت وجود دارد: زمان ثابت، یا شیب I²T. زمان ثابت از 0.05 تا 0.5 ثانیه است و در حالت شیب I²T بین 0.18 تا 0.45 ثانیه قابل تنظیم است.

· تنظیم رله مغناطیسی با عملکرد سریع یا آنی

این تنظیم برای قطع سریع و بی‌درنگ کلید درزمانی استفاده می‌شود که جریان عبوری از کلید بین 2 تا 40 برابر جریان تنظیمی برای Ir باشد.

· تنظیم رله خطای اتصال به زمین

این تنظیم مقدار جریان نشتی را که باعث قطع مدار توسط کلید یا بریکر می‌شود را کنترل می‌کند. مقدار آن می‌تواند بیت 20% تا 70% تنظیم شود و بر اساس استاندارد NEC® 230-95 (A) مقدار این جریان نباید از 1200 آمپر تجاوز کند. تنظیم آن در سه بخش امکان‌پذیر است که بر اساس زمان تقسیم‌بندی شده است 0.1،0.2 و 0.4 ثانیه. این زمان تأخیر قطع کلید بر اساس درصد تنظیم‌شده را تعیین می‌کند.

· تنظیم زمان تأخیر در قطع خطای زمین

مدت‌زمان تأخیر در قطع خطای زمین یکی از اعداد ۰, ۱ و ۰.۲۵ و ۰.۴ می‌باشد و کاربرد آن هماهنگی در قطع با کلیدهای دیگر می‌باشد. این تأخیر به دو گونه است:

  1. با شیب: که این شیب معکوس باعث می‌شود جریان‌های بزرگ‌تر، سریع‌تر رله را فعال کنند و به‌تبع کلید زودتر مدار را قطع کند.
  2. به‌صورت زمان ثابت: مدت‌زمان تأخیر در قطع خطای زمین یکی از اعداد ۰, ۱ و ۰.۲۵ و ۰.۴ می‌باشد.

خصوصیات کلی کلید اتوماتیک اشنایدر

  • رنج جریان 16 الی 630 آمپر
  • حداکثر ولتاژ قابل‌تحمل 690 ولت
  • حداکثر ظرفیت قطع در اتصال کوتاه از 25 الی 200 کیلو آمپر در ولتاژ 415 ولت
  • یک، دو، سه و چهار پل
  • عایق بسیار قوی
  • دارای دو سایز مختلف در رنج جریانی 16 تا 630 آمپر
  • دارا بودن بالاترین ضریب اطمینان در حفاظت مغناطیسی
  • اندازه‌گیری فاکتور‌های مختلف الکتریکی
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
دیدگاه خود را بنویسید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط