نمایندگی اشنایدر صنعت
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

راهنمای نصب و راه اندازی کلید اتوماتیک اشنایدر

خلاصه مقاله

چگونه کلید اتوماتیک اشنایدر را نصب و راه‌اندازی کنیم؟! در این مقاله قصد داریم تا برای شما در رابطه با کلید‌های اتوماتیک کمپکت اشنایدر که از بهترین و معتبر‌ترین برند‌های این عرصه است و نحوه عملکرد آن‌ها توضیح مختصری بدهیم؛ اما آنچه بسیار حائز اهمیت است، نحوه نصب کلید‌های اتوماتیک کمپکت اشنایدر است. خرید انواع […]

چگونه کلید اتوماتیک اشنایدر را نصب و راه‌اندازی کنیم؟!

در این مقاله قصد داریم تا برای شما در رابطه با کلید‌های اتوماتیک کمپکت اشنایدر که از بهترین و معتبر‌ترین برند‌های این عرصه است و نحوه عملکرد آن‌ها توضیح مختصری بدهیم؛ اما آنچه بسیار حائز اهمیت است، نحوه نصب کلید‌های اتوماتیک کمپکت اشنایدر است.

خرید انواع کلید اتوماتیک اشنایدر مستقیم از نمایندگی 

 

اکثر ما فکر می‌کنیم، پس از خرید کلید‌ اتوماتیک کمپکت کار تمام شده و سخت‌ترین کار انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نوع کلید اتوماتیک کمپکت بوده است؛ اما باید به شما بگوییم که اشتباه می‌کنید، کارتان هنوز تمام نشده است!! هنوز، یک قسمت بسیار مهم مانده است؛ آن‌هم چیزی نیست جز نحوه صحیح نصب و راه‌اندازی کلید‌های اتوماتیک کمپکت اشنایدر!

پس تا انتهای مقاله امروز با ما همراه باشید؛ تا هم در رابطه کلید‌های اتوماتیک کمپکت اشنایدر و عملکردشان اطلاعات کسب کنید و هم در رابطه با نحوه نصب صحیح آن باهم مطالبی را مرور کنیم.

مطالعه مقاله تنطیمات کلید اتوماتیک اشنایدر 

کلید اتوماتیک اشنایدر یکی از انواع تجهیزات حفاظت الکتریکی است که وظیفۀ آن به حداقل رساندن خطرات ناشی از جریان برق است. اگر میزان جریان برق از مقدار قابل‌تحمل سیم‌ها بیشتر شود این تجهیزات، مدار را قطع می‌کنند.

کلید اتوماتیک کمپکت اشنایدر، از انواع کلیدهای الکترومکانیکی فشار ضعیف است که وظیفۀ قطع یا وصل مدار الکتریکی را بر عهده دارد. کلید اتوماتیک اشنایدر توان قطع و وصل جریان نامی و همچنین قطع و وصل جریان اتصال کوتاه و اضافه‌بار را دارد.

 این وسیله در بارهای اضافی از پیش تعیین شده بدون آسیب رسیدن به کلید، مدار را قطع می‌کند. عملکرد آن مشابه ترکیب کلید معمولی همراه با فیوز است.

کلید اتوماتیک کمپکت یا MCCB با ترکیبی از بخش‌های حساس به حرارت و جریان الکترومغناطیسی محافظت می‌شود. در یک کلید اتوماتیک کمپکت از تریپ، بسته به نوع حفاظت موردنیاز، استفاده می‌شود و به همین سبب در شرایط مختلف از تجهیزات الکتریکی محافظت می‌کند:

اضافه‌بار حرارتی:

حرارت بین عایق و هادی، در شرایط غیر‌عادی جریان اتفاق می‌افتد. در صورت تداوم این شرایط، اتصال کوتاه در مدار ایجاد شده که این میزان حرارت تابعی از مربع جریان خطی (I)، مقاومت در هادی (R) و مقدار زمان جریان (t) عبوری هستند.

اتصال کوتاه مدار:

در شرایط اتصال کوتاه، ما فقط یک راه برای کنترل داریم، آن‌هم قطع مدار است. در چنین شرایطی، کلید اتوماتیک کمپکت اشنایدر به سرعت اتصال کوتاه را تشخیص داده و به سرعت با متوقف کردن جریان مدار، از ایجاد آسیب‌های عمده جلوگیری می‌کند.

خطای زمین:

خطا زمین در حقیقت یک نوع اتصال کوتاه است که در آن، فاز به زمین متصل شده است و در سیستم‌های ولتاژ پایین، شایع‌ترین خطا محسوب می‌شود. معمولاً جریان‌های خطای زمین توسط کلید اتوماتیک کمپکت قابل شناسایی نیستند، دلیل این امر این است که اصولاً جریان‌های خطای زمین به اندازۀ کافی بزرگ نیستند. در این حالت ماژولی بنام ماژول حفاظت زمین به کلید اتوماتیک کمپکت اشنایدر متصل می‌شود.

طبقه‌بندی کلید اتوماتیک بر اساس نوع کاربری:

گروه (Category A):

کلیدهایی هستند که بدون تأخیر زمانی در مدار استفاده می‌شوند. این کلیدها ازنظر تحمل الکترودینامیکی عبور جریان اتصال کوتاه در مدت‌زمان مشخص بیشتر از زمانی که برای مکانیزم قطع و باز شدن کنتاکت‌ها لازم است، دارای تأخیر زمانی نیستند. پس در این کلیدها در قطع جریان اتصال کوتاه، هیچ تأخیر تنظیم‌شده‌ای مجاز نیست و هر چه سریع‌تر جریان اتصال کوتاه باید قطع شود. کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف کمپکت در دسته‌بندی A قرار می‌گیرند.

گروه (Category B):

کلیدهایی در این دسته قرار می‌گیرند که ازنظر تحمل الکترودینامیکی عبور جریان اتصال کوتاه در بازه زمانی بیشتر از زمانی که برای مکانیزم قطع و باز شدن کنتاکت‌ها لازم است (۵۰ میلی‌ثانیه)، این توانایی تحمل الکترودینامیکی را دارا هستند.

 

ویژگی‌های کلید اتوماتیک اشنایدر چیست؟

  • انواع حفاظت‌های موتوری
  • حفاظت از انواع تجهیزات فشار ضعیف در بخش‌های مختلف (اداری، مسکونی، تجاری، صنعتی و…)
  • دارای قابلیت اندازه‌گیری، پردازش و نمایش اطلاعات روی صفحه نمایشگر کلید یا روی درب تابلو
  • مدیریت تأسیسات الکتریکی به واسطه ارتباط با نرم‌افزارهای مانیتورینگ در شبکه‌ی مدباس
  • کوچک بودن ابعاد و پشتیبانی از حفاظت‌های لازم مدار در یک کلید
  • یکی از مهم‌ترین معایب آن عدم دسترسی آسان برای سرویس و تعمیر کلید است.

بازه‌ی دمای کلید اتوماتیک اشنایدر چقدر است؟!

کلیدهای اتوماتیک کمپکت NSX اشنایدر، می‌تواند بین ۲۵- درجۀ سانتی‌گراد تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد مورداستفاده قرار گیرند. برای دماهای بالاتر از ۴۰ درجۀ سانتی‌گراد تا ۶۰ درجۀ سانتی‌گراد کلید اتوماتیک مورداستفاده در حفاظت خطوط تغذیه موتورها و دستگاه‌ها باید در نقاط کاری پائین تری نسبت به آنچه در مشخصات آن آمده کار کنند. (Derating)

کلیدهای اتوماتیک کمپکت اشنایدر در شرایط عادی دمایی باید سرویس دوره‌ای شوند، به ویژه کلیدهای اتوماتیکی که در محدوده دمایی ۲۵- درجۀ سانتی‌گراد تا ۳۵- درجۀ سانتی‌گراد مورداستفاده قرار می‌گیرند (۴۰- درجۀ سانتی‌گراد برای بخش‌های کنترلی میکرولوجیک با صفحه LCD). محدودۀ مجاز دمایی برای نگهداری کلید اتوماتیک NSX اشنایدر در بسته‌بندی اصلی آن‌ها بین ۵۰- درجۀ سانتی‌گراد تا ۸۵ درجۀ سانتی‌گراد است.

راهنمای نصب کلید اتوماتیک اشنایدر در تابلو برق

کلیدهای اتوماتیک کمپکت می‌توانند به سه حالت نصب شوند؛ به صورت افقی، عمودی یا به پشت، بدون آنکه تغییری در مشخصات آن‌ها ایجاد شود. طراحی این کلیدها به گونه‌ای است که به راحتی از پشت روی پانل نصب می‌شوند.

سیم بندی تجهیزات کمکی با برداشتن قاب جلویی کلید، امکان‌پذیر است. سیم‌ها، از قسمت در نظر گرفته شده جهت خروج، در قسمت فوقانی کلید اتوماتیک خارج می‌شوند.

ازجمله خصوصیات ظاهری این کلید در قسمت اتصالات این است که گام یا فاصلۀ مرکز پیچ‌هایی (دو پیچ) که جهت نصب لوازم جانبی کلید در بالا و پایین کلید وجود دارند (حاشیه دهانۀ هر لقمه در کلید)، ۳۵ میلی‌متر است.

مطالعه مقاله پارامتر های کلید اتوماتیک اشنایدر 

دسته‌بندی حفاظت در برابر شوک الکتریکی در کلید اتوماتیک کمپکت اشنایدر!

در مورد دسته‌بندی حفاظت در برابر شوک الکتریکی این تجهیز می‌توان گفت در دسته حفاظت کلاس Ⅱ قرار می‌گیرند. کلاس عایق‌بندی Ⅱ به معنی عایق‌بندی دوبل دارای عایق اولیه و ثانویه است. این بدان معنی است که، به‌جز عایق‌بندی اولیه یک عایق دیگر روی دستگاه کشیده شده است و یا از عایق تقویت شده استفاده می‌شود. بدنۀ خارجی این تجهیزات معمولاً روکش پلاستیکی است.

در تجهیزات کلاس Ⅱ، بدون نیاز به اتصال بدنه به زمین، هیچ خطایی نمی‌تواند باعث آن شود که ولتاژ خطرناکی در معرض تماس قرار گیرد و شوک الکتریکی ایجاد شود.

نصب کلید اتوماتیک در تابلو برق کلاس 

 تمام کلیدهای اتوماتیک کمپکت NSX اشنایدر قابل دسترسی از جلو، کلاس II هستند. آن‌ها می‌توانند روی درب تابلوهای کلاس II نصب شوند. (مطابق استاندارد IEC 60664)، بدون اینکه موجب کم شدن عایق بندی تابلو شوند. نصب آن‌ها حتی وقتی کلید اتوماتیک به دسته گردان یا مکانیزم موتوری تجهیز شده باشد، به هیچ عملیات ویژه‌ای احتیاج ندارد.

یک نکته شایان ذکر است که بدانید، هماهنگی در قطع بین تمام کلیدهای اتوماتیک اشنایدر NS و NSX و کلیه‌ی خطاها (اضافه‌بار، جریان‌های اتصال کوتاه کم و زیاد) در هر نوع واحد حفاظتی وجود دارد.

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
دیدگاه خود را بنویسید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط